Porady

Dekontaminacja lakieru

Dekontaminacja, inaczej proces polegający na usunięciu substancji szkodliwej.

Na lakierze, substancjami szkodliwymi są wszystkie zanieczyszczenia, a zwłaszcza te które nie zostają usunięte podczas procesu zwykłego mycia. Najbardziej popularne to: osady metaliczne z klocków hamulcowych, lotna rdza, smoła, żywice, odkurz lakierniczy itp.

Kiedy zalecamy przeprowadzić proces dekontaminacji?

  • przed zabezpieczaniem pojazdu wszelkiego rodzaju woskami lub powłokami,
  • przed pracami związanymi z renowacją lakieru,
  • profilaktycznie

Od czego zacząć dekontaminację?

Smoła i kleje…

Po dokładnym umyciu samochodu i osuszeniu (ponieważ większość środków lepiej działa na lakierach suchych, gdzie ma lepszą przyczepność do powierzchni) rozpoczynamy od usuwania smoły.

Tych zanieczyszczeń na Polskich drogach jest najwięcej i na naszym samochodzie znajdziemy je głównie na dolnych partiach drzwi oraz klapie bagażnika.

Do usuwania tego typu zanieczyszczeń ropopochodnych, służą nam wszelkiego rodzaju tar & glue removery (środki do usuwania asfaltu i kleju). Na rynku detailingowym praktycznie każdy producent ma w swojej ofercie taki produkt. Jedne produkty mają charakterystyczny zapach rozpuszczalników, inne są na bazie parafiny a jeszcze inne są na bazie olejków cytrusowych (te ostatnie oprócz usuwania smoły, świetnie sprawdzają się do usuwania resztek kleju na szybach po naklejkach rejestracyjnych lub winietach – ze względu na swój mniej drażniący zapach).

Aplikujemy preparat za pomocą opryskiwacza na lakier. Pozostawiamy na kilka minut, żeby preparat miał czas rozprawić się z asfaltem. Będziemy widzieć jak charakterystyczne czarne kropki zaczynają spływać. Możemy zrobić ten proces bezdotykowo, doaplikowując produkt do usuwania smoły jeżeli widzimy, że za pierwszym razem nie rozpuściło wszystkiego. Jeżeli samochód został wcześniej dokładnie umyty, a my planujemy dalsze prace przy lakierze np. w postaci polerowania, możemy wspomóc się mikrofibrą (aplikujemy produkt na mikrofibrę, i możemy delikatnie bez nacisku przejechać po elemencie gdzie już środek miał czas kilka minut popracować).



Jeżeli pozbyliśmy się smoły, spłukujemy samochód (możemy zaaplikować pianę aktywną, żeby pomogła nam ściągnąć tłuste pozostałości po tar & glue removerze.

Zanieczyszczenia metaliczne

Następną czynnością procesu dekontaminacji lakieru jest usuwanie zanieczyszczeń metalicznych.
Do ich usuwania służą nam również dedykowane preparaty. Mają one charakterystyczny zapach (często ludzie określają ten zapach jako zapach „zgniłych jaj”), więc niektóre preparaty nie bez powodu mają nazwę „Dragon’s Breath”. Produkty te charakteryzują się efektem „krwawienia”, jeżeli preparat napotka na zanieczyszczenia metaliczne. Procedura użycia produktu jest taka sama jak przy usuwaniu smoły. Najwięcej zanieczyszczeń zawsze znajdziemy na felgach, natomiast często możemy się bardzo zdziwić jaka ilość zanieczyszczeń jest również na lakierze.